Recover data jika terformat atau terdelete - Tuto

Tahukah anda.. setiap data yang yang telah ter/di delete yang anda simpan di dalam hard disk, pendrive, memory card ;dll masih boleh di recover semula?


Tahukah anda..jika anda ingin meng-trade in handset lama anda di kedai, apakah langkah2 yg perlu anda lakukan?


kerana data2 yg anda simpan di dalam handset anda itu masih boleh di recover walaupun anda telah mendeletenye? ( itu lah punca utama mengapa byk video2 lucah 3gp dan gamba2 perempuan yg bogel2). padan muka sapa suruh suka camwhore!! hehehe...

biar saya terangkan secara ringkas di sini. setiap jenis peranti penyimpanan data tak kira la hard drive ke, flash card ke, akan mengavailable kan sedikit space dlm peranti tersebut sebagai tempat "penyimpanan sampah" iaitu setiap data yg anda delete tidak sama sekali terus hilang, tetapi telah di compress dgn begitu kecil sekali dan di simpan pula di dalam "pusat penyimpanan sampah" ini. sebab itu lah kalau anda perasan, jika memory card anda secara virtual nya adalah 1G, tetapi secara teknikal nya ianya dlm 940M je. dan dari sini lah langkah untuk meng-trace kembali data2 lama anda.

cara-caranya:
1) download photorec
2) extract kan file teskdisk-6.11.3.win.zip
3) buka filder win dan anda akan nampak 2 executable file iaitu photorec_win.exe dan testdisk_win.exe


4) double click pada photorec_win.exe dan anda akan dapati screen ms-dos yg memaparkan segala peranti simpanan anda. so anda pilihlah peranti mana yg anda nak untuk recover data yg hilang tu

5)pilih Intel/Pc partition sbb most of korang ni pakai windows je kan. so kalau yg pakai linux, lain pulak.
6)jika anda pilih pendrive, dia akan display partition dlm pendrive tu. normally pendrive ade 1 partition je. kalau hard disk, ade byk partition. so korang pilih je partition mana yg korang rasa file yg perlu di recover tu dok kat mana.

7) pilih je FAT32 sbb most pendrive dia guna format ini. kalau hard disk gunakan NTFS.
8)pilih [whole] untuk ekstrak semua file dalam prtition tersebut
9)next, ni bahagian yg penting. kat mana korang nak locate kan file yg di-ekstrak tuk recovery tu. so, normally, just tekan Y je if directory dia kat C:/Document and Setting/bla bla bla..

10) file2 yg di jumpai akan di pamerkan..
11) hasil dari recovery tu akan di simpan dlm folder recup_dir.x. so itulah data2 yg telah lost dan berjaya di-recover


Tuto by achai fedora..may spread without permission =) cos sharing is caring

Filed Under:

Comments (0)